infoserwis Ełk

infoSerwis Ełk - ełcki serwis informacyjny - wiadomości, wydarzenia, imprezy, ogłoszenia, firmy

Poniedziałek, 29 kwietnia 2024 roku, imieniny: Hugona, Piotra, Roberty

Pociągiem z Ełku do Olsztyna w mniej niż dwie godziny

2024-04-12
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na zbudowanie nowych podstacji trakcyjnych na trasie Ełk - Giżycko - Korsze. Dzięki nim pociągi pojadą z prędkością 160 km/h i podróż z Ełku do Olsztyna ma trwać krócej niż 2 godziny.

Fot. PKP Intercity
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z konsorcjum firm Budimex S.A. oraz Victor Energy Sp. z o.o. umowę na zaprojektowanie i budowę nowych podstacji na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze.

Inwestycja zwiększy możliwości kolei w województwie warmińsko-mazurskim. Szybszą i sprawniejszą podróż zapewni elektryfikacja linii. Nie będzie konieczności zmiany lokomotywy z elektrycznej na spalinową, co przełoży się na krótszy czas przejazdu. Trasa Ełk - Korsze zostanie przystosowana do jazdy pociągów z dwukrotnie większą niż dzisiaj prędkością - z 80 km/h do 160 km/h. Pozwoli to skrócić podróż z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko o ok. 50 minut. Czas przejazdu planowany po pracach to poniżej 2 godzin.

W ramach zadania przy linii kolejowej wybudowanych zostanie pięć dodatkowych podstacji trakcyjnych do zasilania powstającej właśnie sieci trakcyjnej na modernizowanej linii kolejowej. Zwiększy to możliwości linii kolejowej nr 38 i pozwoli na przejazd większej liczby pociągów w tym samym czasie na trasie. Obiekty powstaną w Woszczelach, Wydminach, Giżycku, Martianach i Linkowie. Działanie to pozwoli również uzyskać wyższą i stabilną prędkość przejazdu dla pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz pociągów towarowych do 120 km/h.

Przebudowa trasy Ełk - Giżycko - Korsze trwa od marca 2022 roku. Dzięki inwestycji podróżni zyskają dostępniejszych 14 stacji i przystanków. Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W ramach inwestycji wymienione będą tory oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wzrost poziomu bezpieczeństwa zapewni przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych oraz obiektów inżynieryjnych m.in. mostów i wiaduktów. Sprawny ruch pociągów umożliwi lokalne centrum sterowania w Korszach.

Realizacja całego projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk - Korsze wraz z elektryfikacją” została zaplanowana do I kw. 2026roku. Wartość zadania, które realizuje firma Aldesa na odcinku Ełk = Giżycko to 649 mln zł netto. Dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi 499 mln zł. Wartość prac, które realizuje firma Torpol na odcinku Giżycko - Korsze to 876 mln zł netto i zostaną przeprowadzone dzięki środkom z Krajowego Programu Odbudowy.


ise (PAP)

Reklama